07-12-2019، 09:09 AM
نقش کارفرما در حوادث ناشی از کار
الف) در حوادث ناشی از کار چنانچه بروز حادثه به دلیل قصور کارفرما در تأمین و تجهیز وسایل و امکانات ایمنی کار باشد، خسارت مربوطه از کارفرما اخذ میشود و در مواردی که خطا و یا قصور بیمه شده و کارگر در وقوع حادثه نقش داشته باشد، کلیه هزینهها اعم از هزینههای درمانی و پرداخت مستمری توسط تأمین اجتماعی پرداخت میشود؛ بنابراین در دو مورد زیر مسئول تأمین هزینههای ناشی از کار حادثه کارفرماست:
1 ـ هزینههای موضوع ماده ٦٦ قانون تأمین اجتماعی. در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه یا بروز بیماری مستقیماً ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده است، هزینههای مربوط اعم از معالجات و پرداخت مستمری توسط سازمان تأمین اجتماعی و سپس این هزینهها از کارفرما وصول میشود.
2 ـ هزینههای موضوع ماده ٩٠ قانون تأمین اجتماعی. شاغلین در کارگاهها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهایی را که به آن ارجاع میشود داشته باشد و کارفرمایان مکلفاند قبل از به کار گماردن آنها ترتیب معاینه پزشکی آنها را بدهند. در صورتی که پس از استخدام مشخص شود نامبردگان در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مربوطه را نداشتهاند و کارفرما در معاینه پزشکی آنها تعلل کرده است و در نتیجه بیمه شده دچار حادثه شده و یا بیماریاش شدت یافته است، سازمان تأمین اجتماعی خدمات (درمان و مستمری در صورت از کار افتادگی یا فوت) را به بیمه شده ارائه میدهد و هزینههای مربوط را از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.
نتیجه: در صورتی که کارفرما در از کار افتادگی ناشی از کار بیمه شده مقصر تشخیص داده و سازمان تأمین اجتماعی موظف به برقراری مستمری شود، کارفرما باید مستمری ماهانه را به سازمان پرداخت کند، در چنین شرایطی کارفرما میتواند با پرداخت مستمری ده سال فرد حادثه دیده به صورت یکجا به سازمان تأمین اجتماعی بری الذمه شود.
الف) در حوادث ناشی از کار چنانچه بروز حادثه به دلیل قصور کارفرما در تأمین و تجهیز وسایل و امکانات ایمنی کار باشد، خسارت مربوطه از کارفرما اخذ میشود و در مواردی که خطا و یا قصور بیمه شده و کارگر در وقوع حادثه نقش داشته باشد، کلیه هزینهها اعم از هزینههای درمانی و پرداخت مستمری توسط تأمین اجتماعی پرداخت میشود؛ بنابراین در دو مورد زیر مسئول تأمین هزینههای ناشی از کار حادثه کارفرماست:
1 ـ هزینههای موضوع ماده ٦٦ قانون تأمین اجتماعی. در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه یا بروز بیماری مستقیماً ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده است، هزینههای مربوط اعم از معالجات و پرداخت مستمری توسط سازمان تأمین اجتماعی و سپس این هزینهها از کارفرما وصول میشود.
2 ـ هزینههای موضوع ماده ٩٠ قانون تأمین اجتماعی. شاغلین در کارگاهها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهایی را که به آن ارجاع میشود داشته باشد و کارفرمایان مکلفاند قبل از به کار گماردن آنها ترتیب معاینه پزشکی آنها را بدهند. در صورتی که پس از استخدام مشخص شود نامبردگان در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مربوطه را نداشتهاند و کارفرما در معاینه پزشکی آنها تعلل کرده است و در نتیجه بیمه شده دچار حادثه شده و یا بیماریاش شدت یافته است، سازمان تأمین اجتماعی خدمات (درمان و مستمری در صورت از کار افتادگی یا فوت) را به بیمه شده ارائه میدهد و هزینههای مربوط را از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.
نتیجه: در صورتی که کارفرما در از کار افتادگی ناشی از کار بیمه شده مقصر تشخیص داده و سازمان تأمین اجتماعی موظف به برقراری مستمری شود، کارفرما باید مستمری ماهانه را به سازمان پرداخت کند، در چنین شرایطی کارفرما میتواند با پرداخت مستمری ده سال فرد حادثه دیده به صورت یکجا به سازمان تأمین اجتماعی بری الذمه شود.