[-]
کلمات کلیدی
دانش‌آموزان ميز تناسب بررسی ابتدايی ابعاد پسر نيمکت‌های آنتروپومتری دوره

بررسی تناسب ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان پسر دوره ابتدايی با ابعاد ميز و نيمکت‌های
#1
بررسی تناسب ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان پسر دوره ابتدايی با ابعاد ميز و نيمکت‌های موجود در مدارس شهر همدان سال 1392   
      
نویسندگان: رشيد حيدری مقدم، مجيد معتمدزاده، قدرت اله روشنايی ، رسول احمدی *    
دانشجو کارشناسی ارشد ارگونومی، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان ، ahmadi.rasoul@yahoo.com    

نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

چکيده مقاله:  
 

 زمينه و هدف: با توجه به نقش اساسی ميز و نيمکت‌های مناسب در نشستن دانش‌آموزان با پوسچر صحيح و اين که ميز و نيمکت‌های غير ارگونوميک باعث پوسچر نامناسب شده و کمردرد، گردن درد، عدم تمرکز و ناراحتی به وجود می‌آورند. اين مطالعه به بررسی تطابق ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان با ميز و نيمکت‌های موجود در مدارس ابتدايی شهر همدان می‌پردازد.

روش ‌بررسی: در اين مطالعه 600 نفر از دانش‌آموزان مدارس ابتدايی شهر همدان مورد بررسی قرار گرفتند و علاوه بر قد و وزن آن‌ها ابعاد آنتروپومتری شامل ارتفاع شانه، ارتفاع آرنج، ارتفاع زانو، ارتفاع رکبی، طول باسن- رکبی و پهنای باسن آن‌ها اندازه‌گيری شد. سپس تناسب ابعاد ميز و نيمکت موجود در مدارس همدان با اندازه‎های ارگونوميک محاسبه شده، مقايسه شد.

يافته‌ها: نتايج نشان داد که ابعاد ميز و نيمکت موجود شامل ارتفاع نشستگاه، عمق نشستگاه، ارتفاع تکيه‎گاه، ارتفاع ميز، ارتفاع ‌زيرميز، عرض نشستگاه در تمامی موارد با ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان تناسب ندارد. اين مطالعه نشان داد که با افزايش ميزان عمق نشستگاه و کاهش ارتفاع نشستگاه در ميز و نيمکت‌های طرح جديد ميزان تناسب اين ميز و نيمکت‌ها نسبت به ميز و نيمکت‌های طرح قديم بهبود نسبی يافته است.

نتيجه‌گيری:
ابعاد ميز و نيمکت‌های موجود در مدارس ابتدايی شهر همدان برای اکثر دانش‌آموزان مناسب نيست و باعث ايجاد پوسچر نامناسب و بروز مشکلات اسکلتی-عضلانی می‌شود.

واژه‌های کلیدی: کليد واژه‌ها: ارگونومی، آنتروپومتری، طراحی، ميز و نيمکت،

نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:10
منبع:مجله ارگونومی

.pdf   iehfsj-v2n1p9-fa.pdf (اندازه 678.2 KB / تعداد دانلود: 100)
پاسخ
  


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع:
1 مهمان