09-11-2015، 07:38 PM
بررسی تناسب ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان پسر دوره ابتدايی با ابعاد ميز و نيمکتهای موجود در مدارس شهر همدان سال 1392
نویسندگان: رشيد حيدری مقدم، مجيد معتمدزاده، قدرت اله روشنايی ، رسول احمدی *
دانشجو کارشناسی ارشد ارگونومی، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان ، ahmadi.rasoul@yahoo.com
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:
زمينه و هدف: با توجه به نقش اساسی ميز و نيمکتهای مناسب در نشستن دانشآموزان با پوسچر صحيح و اين که ميز و نيمکتهای غير ارگونوميک باعث پوسچر نامناسب شده و کمردرد، گردن درد، عدم تمرکز و ناراحتی به وجود میآورند. اين مطالعه به بررسی تطابق ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان با ميز و نيمکتهای موجود در مدارس ابتدايی شهر همدان میپردازد.
روش بررسی: در اين مطالعه 600 نفر از دانشآموزان مدارس ابتدايی شهر همدان مورد بررسی قرار گرفتند و علاوه بر قد و وزن آنها ابعاد آنتروپومتری شامل ارتفاع شانه، ارتفاع آرنج، ارتفاع زانو، ارتفاع رکبی، طول باسن- رکبی و پهنای باسن آنها اندازهگيری شد. سپس تناسب ابعاد ميز و نيمکت موجود در مدارس همدان با اندازههای ارگونوميک محاسبه شده، مقايسه شد.
يافتهها: نتايج نشان داد که ابعاد ميز و نيمکت موجود شامل ارتفاع نشستگاه، عمق نشستگاه، ارتفاع تکيهگاه، ارتفاع ميز، ارتفاع زيرميز، عرض نشستگاه در تمامی موارد با ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان تناسب ندارد. اين مطالعه نشان داد که با افزايش ميزان عمق نشستگاه و کاهش ارتفاع نشستگاه در ميز و نيمکتهای طرح جديد ميزان تناسب اين ميز و نيمکتها نسبت به ميز و نيمکتهای طرح قديم بهبود نسبی يافته است.
نتيجهگيری: ابعاد ميز و نيمکتهای موجود در مدارس ابتدايی شهر همدان برای اکثر دانشآموزان مناسب نيست و باعث ايجاد پوسچر نامناسب و بروز مشکلات اسکلتی-عضلانی میشود.
واژههای کلیدی: کليد واژهها: ارگونومی، آنتروپومتری، طراحی، ميز و نيمکت،
نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:10
منبع:مجله ارگونومی
iehfsj-v2n1p9-fa.pdf (اندازه 678.2 KB / تعداد دانلود: 100)
نویسندگان: رشيد حيدری مقدم، مجيد معتمدزاده، قدرت اله روشنايی ، رسول احمدی *
دانشجو کارشناسی ارشد ارگونومی، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان ، ahmadi.rasoul@yahoo.com
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:
زمينه و هدف: با توجه به نقش اساسی ميز و نيمکتهای مناسب در نشستن دانشآموزان با پوسچر صحيح و اين که ميز و نيمکتهای غير ارگونوميک باعث پوسچر نامناسب شده و کمردرد، گردن درد، عدم تمرکز و ناراحتی به وجود میآورند. اين مطالعه به بررسی تطابق ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان با ميز و نيمکتهای موجود در مدارس ابتدايی شهر همدان میپردازد.
روش بررسی: در اين مطالعه 600 نفر از دانشآموزان مدارس ابتدايی شهر همدان مورد بررسی قرار گرفتند و علاوه بر قد و وزن آنها ابعاد آنتروپومتری شامل ارتفاع شانه، ارتفاع آرنج، ارتفاع زانو، ارتفاع رکبی، طول باسن- رکبی و پهنای باسن آنها اندازهگيری شد. سپس تناسب ابعاد ميز و نيمکت موجود در مدارس همدان با اندازههای ارگونوميک محاسبه شده، مقايسه شد.
يافتهها: نتايج نشان داد که ابعاد ميز و نيمکت موجود شامل ارتفاع نشستگاه، عمق نشستگاه، ارتفاع تکيهگاه، ارتفاع ميز، ارتفاع زيرميز، عرض نشستگاه در تمامی موارد با ابعاد آنتروپومتری دانشآموزان تناسب ندارد. اين مطالعه نشان داد که با افزايش ميزان عمق نشستگاه و کاهش ارتفاع نشستگاه در ميز و نيمکتهای طرح جديد ميزان تناسب اين ميز و نيمکتها نسبت به ميز و نيمکتهای طرح قديم بهبود نسبی يافته است.
نتيجهگيری: ابعاد ميز و نيمکتهای موجود در مدارس ابتدايی شهر همدان برای اکثر دانشآموزان مناسب نيست و باعث ايجاد پوسچر نامناسب و بروز مشکلات اسکلتی-عضلانی میشود.
واژههای کلیدی: کليد واژهها: ارگونومی، آنتروپومتری، طراحی، ميز و نيمکت،
نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:10
منبع:مجله ارگونومی
iehfsj-v2n1p9-fa.pdf (اندازه 678.2 KB / تعداد دانلود: 100)