[-]
کلمات کلیدی
ريتم ساز رديابی بررسی رانندگی شبيه ذهنی آلفا روی منظور تغييرات خستگی راننده

بررسی تغييرات ريتم آلفا به منظور رديابی خستگی ذهنی راننده در روی شبيه ساز رانندگی
#1
بررسی تغييرات ريتم آلفا به منظور رديابی خستگی ذهنی راننده در روی شبيه ساز رانندگی
 
نویسندگان: فرامرز قره گوزلو *، جبراييل نسل سراجی، عادل مظلومی، علی نحوی، علی مطيع نصرآبادی، عباس رحيمی فروشانی، محمدرضا آشوری ، مهدی سمواتی    
دانشجوی PhD دانشگاه علوم پزشکی تهران ، gharagozlou@kums.ac.ir    

نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

چکيده مقاله: 
   

مقدمه: خستگی ذهنی يکی از علل اصلی حوادث جاده­ای است. بيش از 30 درصد حوادث به علت خواب­آلودگی و خستگی راننده اتفاق مي­افتد، لذا شناسايی ابزارها و روش­هايی به منظور تشخيص زود هنگام خستگی و خواب ­آلودگی از اهميت بسياری در پيشگيری از حوادث برخورداراست. در اين ميان استفاده از روش­های بيولوژيکی مانند EEG مي­تواند از معتبرترين روش­ها باشد.

مواد و روش­ها: مطالعه حاضر به روش توصيفی-تحليلی در روی 19 نفر از رانندگان سواری مرد انجام­گرديد. به منظور القای بيشتر خستگی از رانندگان خواسته­شد که حداقل 18 ساعت قبل از آزمايش نخوابند و 12 ساعت پيش از آن از خوردن نوشيدني­های کافيين­دار و مواد محرک خودداری نمايند. وضعيت خواب رانندگان از طريق فرم يادداشت خواب از يک هفته قبل کنترل مي­شد. رانندگان مي­بايست يک جاده 110 کيلومتری را با سرعت 90 کيلومتر در ساعت با حفظ مسير حرکت طي­کنند. ميزان خستگی ذهنی در هر 10 دقيقه با مقياس خواب­آلودگي کرولينسکا ثبت مي­شد. همچنين ارزشيابی ويديويی از چهره راننده از لحاظ خستگی در هر 10 دقيقه توسط دو نفر از پژوهشگران آموزش­ديده انجام مي­شد. در طول رانندگی روي شبيه­ساز، امواج مغزی با 16 کانال ثبت مي­شد. پس از فيلترکردن و حذف سيگنال­های مزاحم، توان نسبی و مطلق آلفا در کانال­های مختلف محاسبه گرديد. سپس از  آمار توصيفی و ضريب همبستگی اسپيرمن و آزمون تي زوجی برای آزمون همبستگی و مقايسه ميانگين­ها در 10 دقيقه ابتدايی و انتهايی رانندگی استفاده شد.

يافته ­ها: اين مطالعه نشان­داد که بين ميزان خودارزيابی خستگی در 10 دقيقه ابتدايی و انتهايی مسير اختلاف معنادار وجود داشت(001/0>P). اين امر در مورد ارزشيابي ويديويی نيز صدق مي­کرد. ميانگين توان مطلق آلفا در 10 دقيقه انتهايی نسبت به 10 دقيقه ابتدايی مسير افزايش معنادار داشت(001/0>P) ، در حالی­که توان نسبی آلفا در 10 دقيقه انتهايی نسبت به 10 دقيقه ابتدايی مسير تفاوتی نداشت.

نتيجه­ گيری: خستگی ذهنی راننده يکی از مشکلات بسيار مهم رانندگان از ديدگاه ايمنی جاده به حساب مي­آيد. اين مطالعه حاکي­است که امواج مغزی و بويژه توان مطلق آلفا مي­تواند شاخص خوبی برای پيش­بينی زودهنگام خستگی ذهنی راننده باشد.

واژه‌های کلیدی: خستگی ذهنی راننده، مقياس خواب‌آلودگی کرولينسکا (KSS)، ارزيابی ويديويی، توان آلفا،

نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:9
منبع:مجله ارگونومی

.pdf   iehfsj-v1n1p5-fa.pdf (اندازه 596.54 KB / تعداد دانلود: 4,668)
پاسخ
  


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی میزان همخوانی نتایج اندازه‌گیری خستگی ذهنی با مقیاس VAS) Visual Analog Scale) masoomi 0 2,731 09-09-2015، 07:31 PM
آخرین ارسال: masoomi

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع:
2 مهمان