بررسی تغييرات ريتم آلفا به منظور رديابی خستگی ذهنی راننده در روی شبيه ساز رانندگی - نسخه قابل چاپ +- انجمن بهداشت حرفه ای ایران (https://www.occupationalhealth.ir) +-- انجمن: بهداشت حرفه ای، ارگونومی، ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-72.html) +--- انجمن: مقالات و مجلات بهداشت حرفهای، ارگونومی و ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-226.html) +---- انجمن: پایگاه مقالات بهداشت حرفهای، ارگونومی و ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-133.html) +----- انجمن: مجله ارگونومی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-134.html) +------ انجمن: سال 1392 (https://www.occupationalhealth.ir/forum-169.html) +------- انجمن: دوره ۱ - شماره ۱ (https://www.occupationalhealth.ir/forum-173.html) +------- موضوع: بررسی تغييرات ريتم آلفا به منظور رديابی خستگی ذهنی راننده در روی شبيه ساز رانندگی (/thread-1636.html) |
بررسی تغييرات ريتم آلفا به منظور رديابی خستگی ذهنی راننده در روی شبيه ساز رانندگی - masoomi - 09-11-2015 بررسی تغييرات ريتم آلفا به منظور رديابی خستگی ذهنی راننده در روی شبيه ساز رانندگی نویسندگان: فرامرز قره گوزلو *، جبراييل نسل سراجی، عادل مظلومی، علی نحوی، علی مطيع نصرآبادی، عباس رحيمی فروشانی، محمدرضا آشوری ، مهدی سمواتی دانشجوی PhD دانشگاه علوم پزشکی تهران ، gharagozlou@kums.ac.ir نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى چکيده مقاله: مقدمه: خستگی ذهنی يکی از علل اصلی حوادث جادهای است. بيش از 30 درصد حوادث به علت خوابآلودگی و خستگی راننده اتفاق ميافتد، لذا شناسايی ابزارها و روشهايی به منظور تشخيص زود هنگام خستگی و خواب آلودگی از اهميت بسياری در پيشگيری از حوادث برخورداراست. در اين ميان استفاده از روشهای بيولوژيکی مانند EEG ميتواند از معتبرترين روشها باشد. مواد و روشها: مطالعه حاضر به روش توصيفی-تحليلی در روی 19 نفر از رانندگان سواری مرد انجامگرديد. به منظور القای بيشتر خستگی از رانندگان خواستهشد که حداقل 18 ساعت قبل از آزمايش نخوابند و 12 ساعت پيش از آن از خوردن نوشيدنيهای کافييندار و مواد محرک خودداری نمايند. وضعيت خواب رانندگان از طريق فرم يادداشت خواب از يک هفته قبل کنترل ميشد. رانندگان ميبايست يک جاده 110 کيلومتری را با سرعت 90 کيلومتر در ساعت با حفظ مسير حرکت طيکنند. ميزان خستگی ذهنی در هر 10 دقيقه با مقياس خوابآلودگي کرولينسکا ثبت ميشد. همچنين ارزشيابی ويديويی از چهره راننده از لحاظ خستگی در هر 10 دقيقه توسط دو نفر از پژوهشگران آموزشديده انجام ميشد. در طول رانندگی روي شبيهساز، امواج مغزی با 16 کانال ثبت ميشد. پس از فيلترکردن و حذف سيگنالهای مزاحم، توان نسبی و مطلق آلفا در کانالهای مختلف محاسبه گرديد. سپس از آمار توصيفی و ضريب همبستگی اسپيرمن و آزمون تي زوجی برای آزمون همبستگی و مقايسه ميانگينها در 10 دقيقه ابتدايی و انتهايی رانندگی استفاده شد. يافته ها: اين مطالعه نشانداد که بين ميزان خودارزيابی خستگی در 10 دقيقه ابتدايی و انتهايی مسير اختلاف معنادار وجود داشت(001/0>P). اين امر در مورد ارزشيابي ويديويی نيز صدق ميکرد. ميانگين توان مطلق آلفا در 10 دقيقه انتهايی نسبت به 10 دقيقه ابتدايی مسير افزايش معنادار داشت(001/0>P) ، در حالیکه توان نسبی آلفا در 10 دقيقه انتهايی نسبت به 10 دقيقه ابتدايی مسير تفاوتی نداشت. نتيجه گيری: خستگی ذهنی راننده يکی از مشکلات بسيار مهم رانندگان از ديدگاه ايمنی جاده به حساب ميآيد. اين مطالعه حاکياست که امواج مغزی و بويژه توان مطلق آلفا ميتواند شاخص خوبی برای پيشبينی زودهنگام خستگی ذهنی راننده باشد. واژههای کلیدی: خستگی ذهنی راننده، مقياس خوابآلودگی کرولينسکا (KSS)، ارزيابی ويديويی، توان آلفا، نوع فایل:PDF تعداد صفحات:9 منبع:مجله ارگونومی [attachment=1316] |