[-]
کلمات کلیدی
ملاحظات طبی تشخیص ارگونومیک آزمایشگاه

ملاحظات ارگونومیک در آزمایشگاه های تشخیص طبی
#1
ملاحظات ارگونومیک در آزمایشگاه های تشخیص طبی

با توجه به درک کنونی بشر از سلامت، کار و فعالیت یکی از ابعاد سلامتی شناخته می شود و انسان بدون برخورداری از شغل، قادر به تامین سلامت کامل خود نخواهد بود. اما از سویی، بسیاری از کارها و محیط های کار با انواع مختلفی از عوامل زیان آور روبرو هستند که هر یک از این عوامل با مخاطراتی برای سلامت انسان همراه است.
به منظور مقابله با مخاطرات موجود در محیط های کار، علوم و فنون مختلفی تا به حال ابداع گردیده است. از جمله این علوم می توان به علم ارگونومی یا مهندسی فاکتورهای انسانی اشاره کرد. ارگونومی علمی است که از تطابق هرچه بیشتر کار با کاربر سخن می گوید. به عنوان نمونه در تعریفی از این علم، ارگونومی علم اصلاح و بهینه سازی محیط، مشاغل و تجهیزات و تطابق آنها با قابلیت ها و محدودیت های انسان تعریف شده که دو هدف عمده یعنی ارتقاي سطح سلامت و بهداشت و افزایش بهره وری را دنبال می کند.
آزمایشگاه های تشخیص طبی یکی از مکان هایی هستند که هر روزه میلیون ها نفر در سراسر جهان به آنها مراجعه می کنند تا بیماری های آنان تشخیص داده شده، عناصر موجود در مایعات بدنشان تعیین گردیده و زیان آور بودن و یا بی زیانی بسیاری از نمونه های متعلق به آنها معلوم گردد. از این رو بیش از ده ها هزار نفر در سطوح مختلف علمی در چنین محیط هایی مشغول بکار هستند و طبیعتا در معرض مخاطرات ویژه شغلی قرار دارند.

دکتر آرام تیرگر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل

نوع فایل:Word
تعداد صفحات:26
منبع:

.docx   ملاحظات ارگونومیک در آزمایشگاه های تشخیص طبی.docx (اندازه 276.06 KB / تعداد دانلود: 61)
پاسخ
  


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
ارگونومی گزارش کار آزمایشگاه ارگونومی sntn1998 0 914 11-13-2021، 09:12 PM
آخرین ارسال: sntn1998
  طراحی ارگونومیک اتاق کنترل و فرمان در نیروگاه‌ها، پست‌های فشار قوی و مراکز دیسپاچینگ masoomi 0 2,286 02-07-2018، 08:27 PM
آخرین ارسال: masoomi

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع:
1 مهمان