اختلالات اسکلتی -عضلانی و آگاهی از ملاحظات ارگونومیک کار با کامپیوتر در دانشجویان علوم پزشکی
نویسندگان: آرام تیرگر *، زهرا آقالری، فاطمه سالاری
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل، aramtirgar@yahoo.com
نوع مطالعه: پژوهشی
موضوع مقاله: تخصصی
چکیده مقاله:
مقدمه: اختلالات اسکلتی- عضلانی از طبعات شایع ناشی از شرایط نامناسب کار با کامپیوتر است. نظر به عدم اطلاعات مربوط به این اختلالات در دانشجویان کشور و از سویی گستردگی استفاده از کامپیوتر در دانشجویان، مطالعه حاضر بهمنظور بررسی آگاهی دانشجویان از ملاحظات بهداشتی کار با کامپیوتر و وضعیت ابتلای آنان به عوارض اسکلتی-عضلانی اجرا گردید.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در سال 1391 بین 450 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل، در سه دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی اجرا شد. نمونهها بهصورت آسان انتخاب و اطلاعات به کمک پرسشنامهای محقق ساخته شامل 6 سؤال باز و 10 سؤال بسته جمعآوری شد. برای پردازش دادهها از آمار توصیفی و آزمون آماری کای دو استفاده شد.
نتایج: میانگین (انحراف معیار) سن دانشجویان (2.5) 21.7 سال، 64% مؤنث و 67% در مقطع کارشناسی بودند. 90% دارای کامپیوتر شخصی و 48% روزانه بیش از یک ساعت از کامپیوتر استفاده مینمودند. تقریباً 55% از اختلالات اسکلتی-عضلانی شکایت داشته، اما کمتر از 10% با ملاحظات بهداشتی کار با کامپیوتر آشنا بودهاند. آزمون آماری کای دو گویای اختلاف معناداری در ابتلا به عوارض ازنظر مدت کار با کامپیوتر بود (p<0.05)
نتیجهگیری: شکایت حدود نیمی از دانشجویان از اختلالات اسکلتی-عضلانی و از سویی عدم اطلاع اکثر آنان از ملاحظات ارگونومیک گویای امکان افزایش مشکلات در آینده میباشد؛ لذا نظر به تمایل اغلب دانشجویان به کسب اطلاعات و نقش تأثیرگذار آنان در اشاعه دانش مربوطه، اجرای برنامههای مداخلهای ازجمله آموزش اصول ارگونومی در کار با کامپیوتر توصیه میشود.
واژههای کلیدی: اختلالات اسکلتی-عضلانی، ارگونومی کار با کامپیوتر، دانشجویان.،
نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:10
منبع:مجله ارگونومی
iehfsj-v1n3p55-fa.pdf (اندازه 683.76 KB / تعداد دانلود: 118)
نویسندگان: آرام تیرگر *، زهرا آقالری، فاطمه سالاری
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل، aramtirgar@yahoo.com
نوع مطالعه: پژوهشی
موضوع مقاله: تخصصی
چکیده مقاله:
مقدمه: اختلالات اسکلتی- عضلانی از طبعات شایع ناشی از شرایط نامناسب کار با کامپیوتر است. نظر به عدم اطلاعات مربوط به این اختلالات در دانشجویان کشور و از سویی گستردگی استفاده از کامپیوتر در دانشجویان، مطالعه حاضر بهمنظور بررسی آگاهی دانشجویان از ملاحظات بهداشتی کار با کامپیوتر و وضعیت ابتلای آنان به عوارض اسکلتی-عضلانی اجرا گردید.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در سال 1391 بین 450 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل، در سه دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی اجرا شد. نمونهها بهصورت آسان انتخاب و اطلاعات به کمک پرسشنامهای محقق ساخته شامل 6 سؤال باز و 10 سؤال بسته جمعآوری شد. برای پردازش دادهها از آمار توصیفی و آزمون آماری کای دو استفاده شد.
نتایج: میانگین (انحراف معیار) سن دانشجویان (2.5) 21.7 سال، 64% مؤنث و 67% در مقطع کارشناسی بودند. 90% دارای کامپیوتر شخصی و 48% روزانه بیش از یک ساعت از کامپیوتر استفاده مینمودند. تقریباً 55% از اختلالات اسکلتی-عضلانی شکایت داشته، اما کمتر از 10% با ملاحظات بهداشتی کار با کامپیوتر آشنا بودهاند. آزمون آماری کای دو گویای اختلاف معناداری در ابتلا به عوارض ازنظر مدت کار با کامپیوتر بود (p<0.05)
نتیجهگیری: شکایت حدود نیمی از دانشجویان از اختلالات اسکلتی-عضلانی و از سویی عدم اطلاع اکثر آنان از ملاحظات ارگونومیک گویای امکان افزایش مشکلات در آینده میباشد؛ لذا نظر به تمایل اغلب دانشجویان به کسب اطلاعات و نقش تأثیرگذار آنان در اشاعه دانش مربوطه، اجرای برنامههای مداخلهای ازجمله آموزش اصول ارگونومی در کار با کامپیوتر توصیه میشود.
واژههای کلیدی: اختلالات اسکلتی-عضلانی، ارگونومی کار با کامپیوتر، دانشجویان.،
نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:10
منبع:مجله ارگونومی
iehfsj-v1n3p55-fa.pdf (اندازه 683.76 KB / تعداد دانلود: 118)