انجمن بهداشت حرفه ای ایران
اختلالات اسکلتی -عضلانی و آگاهی از ملاحظات ارگونومیک کار با کامپیوتر در دانشجویان - نسخه قابل چاپ

+- انجمن بهداشت حرفه ای ایران (https://www.occupationalhealth.ir)
+-- انجمن: بهداشت حرفه ای، ارگونومی، ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-72.html)
+--- انجمن: مقالات و مجلات بهداشت حرفه‌ای، ارگونومی و ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-226.html)
+---- انجمن: پایگاه مقالات بهداشت حرفه‌ای، ارگونومی و ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-133.html)
+----- انجمن: مجله ارگونومی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-134.html)
+------ انجمن: سال 1392 (https://www.occupationalhealth.ir/forum-169.html)
+------- انجمن: دوره 1 - شماره 3 (https://www.occupationalhealth.ir/forum-176.html)
+------- موضوع: اختلالات اسکلتی -عضلانی و آگاهی از ملاحظات ارگونومیک کار با کامپیوتر در دانشجویان (/thread-1646.html)



اختلالات اسکلتی -عضلانی و آگاهی از ملاحظات ارگونومیک کار با کامپیوتر در دانشجویان - masoomi - 09-11-2015

اختلالات اسکلتی -عضلانی و آگاهی از ملاحظات ارگونومیک کار با کامپیوتر در دانشجویان علوم پزشکی 
نویسندگان: آرام تیرگر *، زهرا آقالری، فاطمه سالاری    
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل، aramtirgar@yahoo.com    
نوع مطالعه: پژوهشی
موضوع مقاله: تخصصی

چکیده مقاله:   
مقدمه: اختلالات اسکلتی- عضلانی از طبعات شایع ناشی از شرایط نامناسب کار با کامپیوتر است. نظر به عدم اطلاعات مربوط به این اختلالات در دانشجویان کشور و از سویی گستردگی استفاده از کامپیوتر در دانشجویان، مطالعه حاضر به‌منظور بررسی آگاهی دانشجویان از ملاحظات بهداشتی کار با کامپیوتر و وضعیت ابتلای آنان به عوارض اسکلتی-عضلانی اجرا گردید.
مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در سال 1391 بین 450 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل، در سه دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی اجرا شد. نمونه‌ها به‌صورت آسان انتخاب و اطلاعات به کمک پرسشنامه‌ای محقق ساخته شامل 6 سؤال باز و 10 سؤال بسته جمع‌آوری شد. برای پردازش داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون آماری کای دو استفاده شد.
نتایج: میانگین (انحراف معیار) سن دانشجویان (2.5) 21.7 سال، 64% مؤنث و 67% در مقطع کارشناسی بودند. 90% دارای کامپیوتر شخصی و 48% روزانه بیش از یک ساعت از کامپیوتر استفاده می‌نمودند. تقریباً 55% از اختلالات اسکلتی-عضلانی شکایت داشته، اما کمتر از 10% با ملاحظات بهداشتی کار با کامپیوتر آشنا بوده‌اند. آزمون آماری کای دو گویای اختلاف معناداری در ابتلا به عوارض ازنظر مدت کار با کامپیوتر بود (p<0.05) 
نتیجه‌گیری: شکایت حدود نیمی از دانشجویان از اختلالات اسکلتی-عضلانی و از سویی عدم اطلاع اکثر آنان از ملاحظات ارگونومیک گویای امکان افزایش مشکلات در آینده می‌باشد؛ لذا نظر به تمایل اغلب دانشجویان به کسب اطلاعات و نقش تأثیرگذار آنان در اشاعه دانش مربوطه، اجرای برنامه‌های مداخله‌ای ازجمله آموزش اصول ارگونومی در کار با کامپیوتر توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اختلالات اسکلتی-عضلانی، ارگونومی کار با کامپیوتر، دانشجویان.، 


نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:10
منبع:مجله ارگونومی
[attachment=1326]