[-]
کلمات کلیدی
تهویه اطلاعاتی استفاده هودهای مورد صنعتی خصوص

اطلاعاتی در خصوص هودهای مورد استفاده در تهویه صنعتی
#1
اطلاعاتی در خصوص هودهای مورد استفاده در تهویه صنعتی
انواع هود Hood Type
هودها ممکن است به اشکال گوناگونی ساخته شوند اما به دو دسته تقسیم می‌شوند:
هودهای محصورکننده Enclosing Hoods: هودهایی هستند که منبع تولید آلاینده و یا فرایند را به‌طور کامل یا نسبی (بخشی از آن را) محصور می‌کنند. جعبه‌های آزمایشگاهی دستکش دار نمونه‌هایی از هودهای محصورکننده می‌باشد که در آن روزنه‌های باز حداقل می‌رسد. هودهای آزمایشگاهی یا اتاقک‌های رنگ‌پاشی نمونه‌ای از هودهای محصورکننده است که بخشی از فرایند را فرامی‌گیرند.
هودهای بیرونی: هودهایی هستند که در نزدیک منبع آلاینده و بدون محصور کردن آن قرار می‌گیرند. شکاف‌هایی که در طول لبه مخازن یا دهانه‌های باز مستطیل شکلی که در بالای میزهای جوشکاری قرار می‌گیرند نمونه‌ای از هودهای بیرونی محسوب می‌شوند. هنگامی که آلاینده گاز و بخار یا ذرات بسیار ریز بوده و بدون سرعت قابل ملاحظه‌ای منتشر می‌شوند نصب هود بحرانی نیست. در صورتیکه اگر آلاینده ذرات درشت‌تری که با سرعت قابل ملاحظه‌ای منتشر می‌شوند باشد هود باید در مسیر انتشار آلاینده قرار گیرد.
چنانچه فرآیند،‌ هوای داغ منتشر نماید به دلیل خاصیت گرمایی،‌ ذرات و هوای داغ تمایل به صعود دارند در این صورت استفاده از هود غیر محصور جاذب Side drat Exterior Hoods که به‌طور افقی در کنار فرآیند قرار می‌گیرد ممکن است نتواند آلاینده‌ها را به‌طور کامل و رضایت بخشی جمع‌آوری نماید (زیرا در چنین حالتی هوای برخاسته شده  به بالا، بر هوای مکیده شده به هود غالب گشته و لذا جمع‌آوری هود رضایت بخش نخواهد بود.) اين مسئله خصوصاً در فرآیندهای فوق‌العاده داغ نظیر کوره‌های ذوب صادق است. در چنین مواردی استفاده از هودهای خیمه‌ای یا سايباني (Canopy Hood) که در بالای فرآیند قرار می‌گیرند مناسب‌تر می‌باشد. نمونه‌ای دیگر از هودهای غیر محصور سیستم‌های دمشی – مكشی (Push – Pull System) می‌باشد. در این سیستم جریان هوا با فشار از روی منبع آلاینده به سمت محفظه هود دمیده می‌شود. کنترل آلودگی هوا در حقیقت توسط همین جریان هوای فشرده (Jet) صورت می‌گیرد. در این حالت عمل هود مکشی عبارت است از دریافت هوای دمیده شده و دفع آن.
مزیت سیستم دمشی – مکشی این است که هوای دمیده شده را می‌توان از فاصله دورتری در حالت کنترل شده به محل داد. در صورتیکه به دلیل  عدم حفظ خاصیت سمتی در هوای مکیده شده توسط یک هود این عمل با یک هود مکنده به تنهایی میسر نیست. این روش را می‌توان برای بسیاری از فعالیتها بکار برد اما چنانچه سیستم دمنده به‌طور صحیح نصب نشود ممکن است باعث افزایش میزان تماس کارگر با آلاینده‌ها گردد لذا در طراحی، کاربرد و راهبری مناسب و صحیح آن باید دقت شود.
فاکتورهای طراحی هود: دریافت و کنترل آلودگی با مکش هوا توسط هود مکنده صورت می‌گیرد برای کنترل آلودگی و رسیدن آن به هود لازم است جریان هوا به‌اندازه کافی زیاد باشد.
جریان‌های خارجی (بیرونی) نیز ممکن است باعث آشفتگی هوای هود گردد. لذا برای غلبه بر عوامل این آشفتگی‌ها جریان‌های هوای بیشتر موردنیاز است. حذف منابع خارجی حرکت هوا عامل مهمی در کنترل مؤثر آلاینده بدون نیاز جریان هوای اضافی است که خود باعث پایین آوردن هزینه‌ها خواهد گشت. مهم‌ترین منابع حرکت هوا در کارگاه عبارتند از:
1- جریانات هوای گرم، خصوصاً از فرایندهای داغ یا عملیات گرمازا
2-  حرکت ماشین آلات نظیر چرخ‌های متحرک آسیبها، سنگزنی،تسمه نقاله و …
3- حرکت مواد در پر کردن ظروف یا تخلیه آنها 
4- حرکت افراد
5- جریانات هوای کارگاهها (که معمولاً حداقل 50 فوت بر دقیقه و بیشتر می‌باشد)
6- حرکت سریع هوای ناشی از وسایل گرمایش و سرمایش محلی (نقطه‌ای)
شکل، اندازه،‌ محل هود و میزان جریان هوای ورودی به هود نیز از سایر عوامل مهم در طراحی هودها می‌باشند.

منبع: "www.jalali-hse.blogfa.com"
پاسخ
  


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معادلات مفید برای طراحی تهویه صنعتی masoomi 0 1,388 03-03-2020، 06:55 PM
آخرین ارسال: masoomi
  جزوه طراحی تهویه صنعتی masoomi 0 2,613 02-25-2020، 06:26 PM
آخرین ارسال: masoomi

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع:
1 مهمان