دفاعیه پایان نامه آقای علیرضا قوامی نیا دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحت عنوان
"طراحی و ساخت تابلوی کلاسی هوشمند با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار و تعیین تاثیر آن بر وضعیت بدنی کاربران" به راهنمایی آقای دکتر احسان الله حبیبی و مشاوره آقای مهندس اکبر حسن زاده در تاریخ چهارشنبه 5 دیماه 97 در دفتر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای برگزار شد.
چکیده
مقدمه: هدف از انجام مطالعه حاضر طراحی و ساخت تابلوی کلاسی هوشمند با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت خودکار و تعیین تاثیر آن بر وضعیت بدنی کاربران میباشد.
روش کار: این مطالعه از نوع مداخلهای میباشد. ارزیابی پوسچر کاربران بر اساس روش REBA حین استفاده از تابلوی غیر هوشمند و سپس این ارزیابی حین استفاده از تابلوی هوشمند صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه، اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار۲۰ SPSS انجام گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد در یکسوم بالای تابلوهای معمولی 54.5 درصد از نمونهها نیاز به اقدامات اصلاحی ضروری (هرچه زودتر) داشتند که در سطح 3 اولویت اقدامهای اصلاحی قرار داشت. ارزیابی پوسچر در یکسوم میانی نشان داد که در تابلوهای معمولی 90.9 درصد از نمونهها در سطح 2 اولویت اقدامات اصلاحی قرار دارند در حالی که در تابلوی هوشمند 4.5 درصد از نمونهها در این سطح قرار دارند. علاوه بر این ارزیابی پوسچر در یک سوم پایینی نیز انجام شد و نتایج نشان داد که در تابلوی معمولی 18.2 درصد از نمونهها در سطح 2 اولویت اقدامات اصلاحی قرار دارند، این در حالی است که در تابلوی هوشمند نیازی به انجام اقدامات اصلاحی نبود.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از ارزیابی پوسچر به روش REBA در این پژوهش بیانگر بالا بودن سطح ریسک در استفاده از تابلوهای معمولی می باشد. لذا با توجه به نتایج حاصل از استفاده تابلوی هوشمند، پیشنهاد میشود که جهت جلوگیری از اختلالات اسکلتی- عضلانی از این فناوری جدید استفاده شود.
کلمات کلیدی: ارگونومی، تابلوی کلاسی هوشمند، REBA
"طراحی و ساخت تابلوی کلاسی هوشمند با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار و تعیین تاثیر آن بر وضعیت بدنی کاربران" به راهنمایی آقای دکتر احسان الله حبیبی و مشاوره آقای مهندس اکبر حسن زاده در تاریخ چهارشنبه 5 دیماه 97 در دفتر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای برگزار شد.
چکیده
مقدمه: هدف از انجام مطالعه حاضر طراحی و ساخت تابلوی کلاسی هوشمند با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت خودکار و تعیین تاثیر آن بر وضعیت بدنی کاربران میباشد.
روش کار: این مطالعه از نوع مداخلهای میباشد. ارزیابی پوسچر کاربران بر اساس روش REBA حین استفاده از تابلوی غیر هوشمند و سپس این ارزیابی حین استفاده از تابلوی هوشمند صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه، اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار۲۰ SPSS انجام گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد در یکسوم بالای تابلوهای معمولی 54.5 درصد از نمونهها نیاز به اقدامات اصلاحی ضروری (هرچه زودتر) داشتند که در سطح 3 اولویت اقدامهای اصلاحی قرار داشت. ارزیابی پوسچر در یکسوم میانی نشان داد که در تابلوهای معمولی 90.9 درصد از نمونهها در سطح 2 اولویت اقدامات اصلاحی قرار دارند در حالی که در تابلوی هوشمند 4.5 درصد از نمونهها در این سطح قرار دارند. علاوه بر این ارزیابی پوسچر در یک سوم پایینی نیز انجام شد و نتایج نشان داد که در تابلوی معمولی 18.2 درصد از نمونهها در سطح 2 اولویت اقدامات اصلاحی قرار دارند، این در حالی است که در تابلوی هوشمند نیازی به انجام اقدامات اصلاحی نبود.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از ارزیابی پوسچر به روش REBA در این پژوهش بیانگر بالا بودن سطح ریسک در استفاده از تابلوهای معمولی می باشد. لذا با توجه به نتایج حاصل از استفاده تابلوی هوشمند، پیشنهاد میشود که جهت جلوگیری از اختلالات اسکلتی- عضلانی از این فناوری جدید استفاده شود.
کلمات کلیدی: ارگونومی، تابلوی کلاسی هوشمند، REBA
منابع مورد استفاده:دانشگاه علوم پزشکی اصفهان