انجمن بهداشت حرفه ای ایران
ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال‌های 85 و 93 - نسخه قابل چاپ

+- انجمن بهداشت حرفه ای ایران (https://www.occupationalhealth.ir)
+-- انجمن: بهداشت حرفه ای، ارگونومی، ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-72.html)
+--- انجمن: مقالات و مجلات بهداشت حرفه‌ای، ارگونومی و ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-226.html)
+---- انجمن: پایگاه مقالات بهداشت حرفه‌ای، ارگونومی و ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-133.html)
+----- انجمن: مجله ارگونومی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-134.html)
+------ انجمن: سال 1393 (https://www.occupationalhealth.ir/forum-164.html)
+------- انجمن: دوره2 - شماره 4 (https://www.occupationalhealth.ir/forum-180.html)
+------- موضوع: ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال‌های 85 و 93 (/thread-1679.html)



ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال‌های 85 و 93 - masoomi - 09-12-2015

ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال‌های 85 و 93     
نویسندگان: رستم گلمحمدی، محمد حاجی اکبری *، رشید حیدری مقدم، راضیه زارع، سیده خدیجه حسینی، سمانه کرمی    
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، hajiakbari68@gmail.com    
نوع مطالعه: پژوهشی 
موضوع مقاله: تخصصی
چکیده مقاله: 
مقدمه: در محیط های آموزشی تأمین کیفیت بصری در پیشرفت تحصیلی اهمیت بالایی دارد. ایجاد آسایش بصری و افزایش بازدهی و رغبت جهت تحصیل، ازجمله فواید تنظیم روشنایی کلاس درس و جلوگیری از اختلال در بینایی دانش‌آموزان است. این مطالعه باهدف ارزیابی شدت روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال‌های 1385و 1393 انجام شده است تا بتواند به شناسایی مشکلات احتمالی آن بپردازد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه در دو مقطع زمانی، در سال‌های 1385 و 1393 در مدارس دخترانه شهر همدان انجام پذیرفته است. در هر مقطع زمانی، متوسط روشنایی عمومی و موضعی بر روی تخته سیاه کلاس‌های درس با روش‌های توصیه‌شده انجمن مهندسین روشنایی آمریکای شمالی در روزهای غیر آفتابی توسط دستگاه لوکس متر اندازه‌گیری، محاسبه و با حد مجاز توصیه‌شده استاندارد آیین‌نامه بهداشت مدارس و انجمن مهندسین روشنایی آمریکای شمالی مقایسه گردید. علاوه بر شدت روشنایی، وضعیت معیارهای کیفیتی شامل الگوی چیدمان چراغ‌ها، نگه‌داری چراغ‌ها، وجود سایه روشن، نظافت سطوح داخلی، نگهداری سامانه روشنایی، نوع چراغ و تناسب فنی طراحی نیز بررسی گردید.
یافته‌ها: با توجه به همه معیارهای مطلوبیت، در هر دو مقطع ارزیابی، کمتر از %25 کل اماکن موردبررسی از روشنایی مطلوب برخوردار بوده‌اند به‌طوری‌که در سال 85 فقط 16% از کلاس‌های درس دارای روشنایی عمومی مطلوب بوده‌اند و در سال 93 شدت روشنایی تمامی کلاس‌ها در محدوده غیرقابل‌قبول قرار گرفته و شدت روشنایی موضعی بر روی تخته سیاه تنها %6 کلاس درس در محدوده استاندارد قرار داشت. همچنین نتایج ارزیابی نشان می‌دهد ضرایب بازتابش سطوح در بازه مطلوب قرار دارند.
نتیجه گیری: عدم وجود روشنایی مطلوب عمومی و موضعی بر روی تخته سیاه مدارس در سال 93 و مقایسه آن با نتایج ارزیابی روشنایی سال 85، نشان‌دهنده این امر است که هنوز مشکل تأمین روشنایی برای مدارس پابرجاست. الگوی چیدمان نامناسب و استفاده از لامپ‌های رشته‌ای و نامناسب را می‌توان از عمده دلایل وضعیت نامناسب نتایج ارزیابی روشنایی مدارس دخترانه شهر همدان نام برد. 

واژه‌های کلیدی: ارزیابی روشنایی داخلی، مدرسه، لوکس متر، انجمن مهندسین روشنایی آمریکای شمالی،

نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:7
منبع:مجله ارگونومی
[attachment=1360]