انجمن بهداشت حرفه ای ایران
بررسی آلودگی صدا و آسایش آکوستیکی در کلاس‌های درس دانشگاه علوم پزشکی همدان - نسخه قابل چاپ

+- انجمن بهداشت حرفه ای ایران (https://www.occupationalhealth.ir)
+-- انجمن: بهداشت حرفه ای، ارگونومی، ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-72.html)
+--- انجمن: مقالات و مجلات بهداشت حرفه‌ای، ارگونومی و ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-226.html)
+---- انجمن: پایگاه مقالات بهداشت حرفه‌ای، ارگونومی و ایمنی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-133.html)
+----- انجمن: مجله ارگونومی (https://www.occupationalhealth.ir/forum-134.html)
+------ انجمن: سال 1392 (https://www.occupationalhealth.ir/forum-169.html)
+------- انجمن: دوره 1 - شماره 2 (https://www.occupationalhealth.ir/forum-174.html)
+------- موضوع: بررسی آلودگی صدا و آسایش آکوستیکی در کلاس‌های درس دانشگاه علوم پزشکی همدان (/thread-1642.html)



بررسی آلودگی صدا و آسایش آکوستیکی در کلاس‌های درس دانشگاه علوم پزشکی همدان - masoomi - 09-11-2015

بررسی آلودگی صدا و آسایش آکوستیکی در کلاس‌های درس دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1391 
نویسندگان: محسن علی آبادی، ندا مهدوی، مریم فرهادیان، مسعود شفیعی مطلق *    
کارشناس ارشد مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان، HSE.masoudshafii@yahoo.com    
نوع مطالعه: پژوهشی  
موضوع مقاله: تخصصی
چکیده مقاله:  
مقدمه: آلودگی صدا در حین فعالیت آموزشی باعث ایجاد خستگی ذهنی، اختلال در تمرکز و افت یادگیری می‌گردد. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی آلودگی صدا و سطح آسایش صوتی در کلاس‌های معمول درس و ارائه روش‌های اصلاحی جهت بهبود شرایط آسایش آکوستیکی می‌باشد. 
مواد و روش‌ها: طی این مطالعه مقطعی، سطح آسایش صوتی در 20 کلاس درس در 7 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از پرسشنامه‌ای با ضریب پايايي 0/77 که بین 413 نفر از دانشجویان تکمیل گردید، تعیین شد. اندازه‌گیری تراز صدا در کلاس‌های درس با استفاده از صدا سنج مدل TES - 1358 مطابق با روش ANSI S12.6 صورت گرفت. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد تراز صدای زمینه  dB(A) 46/97±3، و تراز صدا در خارج کلاس‌ها dB(A) 57/16 ±4/8 بود. میزان تراز صدای زمینه در کلاس‌ها بالاتر از حد توصیه شده dB(A) 45 قرار داشت p=0/001). فعالیت‌های ساختمانی مهم‌ترین منبع ایجاد صدا و اختلال در تمرکز مهم‌ترین عارضه ناشی از صدا تعیین گردید. نسبت سیگنال به صدا در داخل کلاس‌ها dB(A) 13/14 ±3/54 بود که در مقایسه با حد توصیه شده dB(A) 15 نامطلوب بود (p=0/001). اختلاف میزان قابلیت فهم گفتار دانشجویان نیز در سطوح مختلف نسبت سیگنال به صدا معنی دار بود (p=/035). 
نتیجه‌گیری: نتایج تأیید نمود که کلاس‌های درس از شرایط آکوستیکی مناسبی برخوردار نیستند. تراز صدای زمینه در داخل کلاس‌ها نیز عمدتاً تحت تأثیر صدای خارج از کلاس قرار دارد. با توجه به اثبات اثرات صدا بر کاهش تمرکز دانشجویان اقداماتی جهت بهبود شرایط آکوستیکی کلاس‌ها ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: آسایش آکوستیکی، کلاس درس، قابلیت فهم گفتار، آلودگی صدا،

نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:9
منبع:مجله ارگونومی
[attachment=1322]